De accountingsector staat voor een grote uitdaging: de digitalisering en automatisering van de boekhoudkundige processen zorgen ervoor dat de traditionele rol van de accountant als compliance officer steeds meer onderhevig is aan verandering. Klanten verwachten immers meer van hun accountant dan alleen het naleven van de wettelijke verplichtingen: ze willen een partner die hen adviseert en bijstaat in hun traject als ondernemer. Hoe kunnen accountants deze shift maken van compliance werk naar meer de rol van CFO as a service? In wat volgt geven we enkele tips om deze transformatie succesvol te realiseren.
Wat is CFO as a service?
Â
CFO as a service is een term die gebruikt wordt om de adviserende rol van de accountant te beschrijven. Het betekent dat de accountant fungeert als een externe CFO (Chief Financial Officer) voor zijn klanten, die vaak kleine of middelgrote ondernemingen zijn zonder interne CFO. De accountant biedt financieel advies en ondersteuning op strategisch en operationeel niveau, en helpt de klant bij het nemen van belangrijke zakelijke beslissingen. De accountant gaat dus verder dan het leveren van cijfers en rapporten, maar interpreteert en analyseert de cijfers, geeft inzichten en oplossingen, en denkt proactief mee met de klant.
Â
Waarom is CFO as a service belangrijk?
Â
CFO as a service is belangrijk om verschillende redenen:
1.        Het biedt een toegevoegde waarde voor de klant gezien de klant kan rekenen op een betrouwbare en deskundige adviseur die zijn onderneming kent, begrijpt en zo meteen kan inspelen op de aanwezige noden en behoeften. Zoals onder meer ondersteuning bieden bij (i) het behalen van zijn financiële doelstellingen, (ii) het optimaliseren van de cashflow, (iii) risicobeheersing, (iv) het ten volle benutten van het groeipotentieel en (v) het versterken van zijn concurrentiepositie. Alsook de klant begeleiden bij belangrijke gebeurtenissen, zoals fusies en overnames, herstructurering, investeringen en/of financieringen .
Â
2.        Het biedt een opportuniteit voor de accountant zelf gezien die zich zo kan onderscheiden van de concurrentie en zijn klantenrelatie kan versterken. Het laat de accountant enerzijds toe om zijn expertise te tonen en zijn rol als trusted advisor van de klant te versterken. Anderzijds zorgt de uitgebreidere dienstverlening er ook voor dat de accountant zijn omzet en rendabiliteit kan verbeteren.
Â
Hoe maak je de shift naar CFO as a service?
Â
De shift naar CFO as a service vraagt een verandering van mindset, vaardigheden, en organisatie bij de accountant. Hier zijn enkele tips om deze verandering succesvol te realiseren:
Â
Verander je mindset:Â zie jezelf niet langer als louter een compliance officer maar als een trusted advisor! Wees proactief, neem initiatief en stel je klant centraal. Luister naar zijn behoeften, verwachtingen en doelstellingen en bied oplossingen op maat aan. Durf ook kritisch te zijn en de klant te challengen en geef steeds eerlijke en objectieve feedback.
Ontwikkel je vaardigheden: zorg ervoor dat je niet alleen technisch onderlegd bent, maar ook over de nodige soft skills beschikt. Denk aan sociale en communicatieve vaardigheden, presentatievaardigheden, onderhandelingsvermogen, flexibiliteit, probleemoplossend vermogen, sterk in projectmanagement, …
Niet elke klant is dezelfde: Leer ook om met verschillende soorten klanten om te gaan en je aan te passen aan hun manier van werken, voorkeuren, stijl,… Stap dus af van het principe dat jouw standaard manier van werken voor elke klant geldt.
Â
Besluit
Â
De rol van de accountant in de 21e eeuw is niet meer dezelfde als vroeger. De accountant moet de shift maken van compliance werk naar meer de rol van CFO as a service, waarbij hij zijn klant adviseert en bijstaat in zijn traject als ondernemer. Dit vraagt een verandering van mindset, vaardigheden, en organisatie bij de accountant, maar biedt ook een toegevoegde waarde voor de klant en een opportuniteit voor de accountant. CFO as a service is de toekomst van de accountingsector en de accountant die deze rol succesvol kan invullen, zal een onmisbare partner worden voor zijn klant.
Als je na het lezen van deze blog even van gedachten wilt wisselen, wilt sparren of te weten wilt komen hoe ik je hiemee allemaal kan helpen aarzel dan niet om me te contacteren!
Bel me, stuur een e-mail sturen of laat een bericht na op sociale media. Ik zal zo snel mogelijk reageren.
Of, als je liever meteen een meeting wilt inplannen, kun je dat ook doen via mijn online planningstool. Je kunt zelf een datum en een tijd kiezen die jou het beste uitkomt. Het is snel, makkelijk en gratis. Klik op de onderstaande button om naar de planningstool te gaan.
Tot snel!
Â
Comentários